Julie eet al 8 dagen suikervrij

Joepie! Het lukt! Ik ben al 8 dagen suikervrij. Maar het ging niet zonder slag of stoot, amai! De eerste dagen had ik toch echt wel wat last van ‘ontwenningsverschijnselen’: moe, futloos en vooral pijn in mijn hoofd. Pff! Maar tot nu toe gaat het goed, ik ben nog niet gezwicht maar het ging niet altijd makkelijk. De tonnen energie die me beloofd zijn, zijn nog niet gearriveerd helaas. Maar…een leuk effect is wel dat ik al bijna 1 kilo kwijt ben! (900 grammen om precies te zijn). Curieus naar mijn ervaringen?

Wat helpt er?

  1. Wat er mij heel erg helpt, is om mijn planning op voorhand te maken. Ik maak al een tijdje een eetschema en een bijbehorend boodschappenlijstje. Het geeft me structuur, rust en iets om naar uit te kijken. Als ik bij elke maaltijd nog iets moet verzinnen om te eten, ga ik echt de mist in.
  2. Wie me volgt op Instagram, ziet dat ik graag wat experimenteer in de keuken (en neen, niet op de manier you dirty minds ;-)). Als ik elke dag hetzelfde moet eten en terugval op klassieke groenten-vlees-aardappelenmaaltijden, houd ik het niet vol. Dat vind ik saai. Ik geniet bovendien echt van koken en bakken. Dat vind ik soms even leuk als het opeten ervan.
  3. Hetzelfde wat betreft tussendoortjes. En specialleke af en toe doet me volhouden, ik kijk uit naar mijn eetmomentjes en kan de chocolaatjes beter weerstaan als ik weet dat er een lekkere zelfgemaakte muffin lachend op me zit te wachten in mijn handtas.
  4. De duidelijkheid en zekerheid dat ik gewoon géén suiker eet. Ik moet er niet over twijfelen, ik voer geen innerlijke strijd over een klein stukje of een beetje of …. Ik doe het gewoon niet. Punt.

Waar had ik het moeilijk mee/kan nog beter?

  1. Honger. Als ik honger heb, ben ik niet te genieten. Ik kan dat echt niet goed verdragen. Dan zou ik alle goede voornemens de deur uitzwieren en alles wat niet goed is binnenspelen. Ik moet dus goed plannen en zorgen dat ik een alternatief bij me heb voor moeilijke momenten.
  2. In de week heb ik meer structuur en meer discipline, maar daar tegenover staat dat er op onze werkplek heel vaak iets staat om te snoepen. Sommige collega’s bezitten een onvoorstelbare zelfcontrole om daar af te blijven of slechts 1 stuk van te eten, maar ik heb het daar echt super moeilijk mee. Ik zou een extra rondje naar de printer lopen om toch maar nog een stukje koek of snoep in mijn mond te draaien. Maar nu dus niet. Vandaag stond er een hele grote doos met koekjes en ik heb er niet van genomen! Woehoew! Trots op mezelf!
  3. In het weekend drink ik te weinig water. Tijdens een normale werkdag drink ik voldoende water. Mijn Tupperwarefles staat op mijn bureau en ik vul hem zeker elke dag 1 keer bij. Maar in het weekend is dat er niet, dus drink ik heel weinig. Een werkpuntje.
  4. Ik eet soms nog te veel van de gezonde tussendoortjes. Nog een paar mandarijnen of nog een yoghurtje of … Natuurlijk is dat beter dan een Mars binnenspelen, maar toch is het iets waar ik moet op letten. Te veel gezond eten is nog steeds te veel eten.
  5. Het maakt niet echt deel uit van de challenge maar het bewegen schoot er soms mee in. Terwijl dat natuurlijk ook een onderdeel is van een gezonde levensstijl. Gisteren startte ik de week alvast goed met een lesje Salsa Toning.

Wat met light frisdranken en suikervervangers?

Deze vraag werd me gesteld op social media en dit vind ik wel een goeie om even op te antwoorden. Ja, ik vermijd tijdens mijn 21 dagen sugarchallenge light frisdranken en suikervervangers. Ten eerste zijn er nog altijd aanwijzingen dat aspartaam en consoorten slecht zijn voor de gezondheid. Ook reageren mijn darmen er niet goed op. Geen pleziertje kan ik je vertellen ;-). Ten tweede wakkeren zoete smaken enkel nog meer de zoete zin aan. Als ik zelf een Cola Zero drink (mijn favorieten onder de light frisdranken), merk ik toch echt wel dat ik meer zin heb om te sneukelen. Tijdens mijn sugarchallenge maak ik bij mijn baksels enkel gebruik van banaan en dadels, dus natuurlijke suikers om ze te zoeten.

Advertenties

3 gedachtes over “Julie eet al 8 dagen suikervrij

  1. Knap hoor! Ik zou het vooral moeilijk hebben om van traktaties die op het werk gegeven worden af te blijven. Die tip van het goed plannen en zorgen voor een alternatief vind ik wel een goeie, zelf ben ik een emo-eter dus een gezond alternatief in mijn handtas hebben zitten zou mij alvast kunnen helpen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s