Update Start to Run + tips om beweging in te plannen in je leven

Vandaag een kleine update over mijn lopen 🙂 Ondanks de vermoeidheid houd ik het goed vol! Ik liep ondertussen al lesje 10 van Start to Run en ik moet zeggen: het plezier in het lopen begint terug te komen. De eerste lesjes liep ik wat op karakter, gewoon omdat het ‘moest’ van mezelf. Maar de laatste twee begon ik echt te genieten van het lopen. De loopstukjes worden langer tegenover de wandelstukjes en mijn fysiek is natuurlijk ook al wat verbeterd. Enkel positief loopnieuws van deze kant dus!

IMG_6423

Naast het lopen probeer ik ook op andere manieren zoveel mogelijk te bewegen. Het vergt echter wel heel wat planning en karakter om het sporten vol te houden. Ik heb een fulltime job, een gezin met een klein dochtertje en zoals jullie misschien weten heeft mijn vriend een job met zeer wisselende uren. Ik kan dus niet elke week hetzelfde sportschema aanhouden. Ik geef jullie graag mijn tips mee hoe ik toch zoveel mogelijk beweging probeer in te plannen in mijn leven.

  • Ik maak een sportplanning op. Net zoals we ook een weekplanning maken voor ons eten, maken we ook een planning voor het sporten. Ik ben lid van een fitness waar ik vooral groepslessen volg. Die hebben allemaal een aantal vaste dagen. Met lopen kan ik iets flexibeler zijn. Dus kijk ik eerst welke groepslessen ik kan en wil volgen, en plan dan mijn loopdagen daarrond.
  • Lopen kan je in principe altijd en overal. Je hangt niet vast aan openingsuren en moet niet ver rijden. Je kan gewoon thuis vertrekken en verliest zo weinig tijd. Ik moet natuurlijk wel altijd zorgen dat er iemand bij Norah is. Vroeger kon ik gewoon vertrekken wanneer ik er zin in had, nu kan ik enkel lopen als Jeffry ook thuis is. Vorige woensdag stond er een les Start to Run op het programma, dus liep ik nog snel een half uurtje voor we vertrokken naar Plopsaland. Vroeger ging ik vaak ook lopen tijdens mijn middagpauze. Gelukkig zijn er douches bij ons op het werk. Zo spaar je ook nog het water uit van je dagelijkse douche 😉 Het vergt dus enige creativiteit, maar in principe kan je het lopen zeer flexibel inplannen. Het enige wat ik écht niet doe, is lopen in het donker. Ten eerste zie je niet goed waar je je voeten zet.  Ik ben al één keer gevallen – kan ook aan mijn aangeboren gebrek aan elegantie liggen ;-). In het donker voel ik me bovendien ook niet altijd even veilig, als vrouw alleen. Je weet nooit welke ongure types er eventueel nog op straat zijn, brr. 
  • Ik probeer zo veel mogelijk met de fiets naar het werk te gaan. Wij hebben maar 1 auto, dus die kan ik zeker niet elke dag meenemen. Bij slecht weer neem ik ook wel de bus. Gemiddeld rij ik 2 à 3 keer per week met mijn stalen ros naar het werk. Goed voor 30 minuten enkele rit. Je verbruikt geen brandstof én bent in beweging! Nu het mooier weer is, gaat Norah in het fietszitje mee tot aan de crèche. Dat vindt ze superleuk!
  • Op het werk neem ik bijna altijd de trap in plaats van de lift. Eerlijk gezegd, ik vind dat lastig! Maar mijn fitbit motiveert me daar echt wel voor. Mijn doel is om 10 trappen per dag te doen en op een werkdag haal ik dat makkelijk.
  • Tijdens mijn middagpauze ga ik zo veel mogelijk een half uurtje wandelen met collega’s. 30 minuutjes beweging met zicht op zee, geef toe, het is geen straf!

IMG_6003.JPG

Hoe plannen jullie beweging in in jullie dag?

 

Advertenties

4 gedachtes over “Update Start to Run + tips om beweging in te plannen in je leven

  1. Dat wandelen/lopen over de middag mis ik het allermeeste. Ik heb ’t hier een 2tal keer gedaan, maar ik moest vooral heel inventief zijn wegens gebrek aan douches in ons gebouw. Ik kan wel naar ’t rusthuis gaan douchen, maar da’s weer een heel verloop van tijd natuurlijk.

    Nu ‘k sukkel met de rug, doe ‘k ook extra de trap.. Moet dringend investeren in zo’n activity tracker é 😉

    Heb je loopdoel voor ogen?

    Like

  2. Ik ben zelf nog hard aan het zoeken om op regelmatige basis beweging in te plannen. Jouw tip om een sportplanning op te stellen ga ik in ieder geval eens uitproberen! Ben je trouwens tevreden van je Fitbit?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s